Joga dla dzieci – sposób na radzenie sobie z codziennymi wyzwaniami

Żyjemy w czasach ogromnego postępu technologicznego, który niesie ze sobą zmiany w stylu naszego życia. Żyje się łatwiej, bezpieczniej i wygodniej niż kiedykolwiek wcześniej w historii. Jednocześnie coraz bardziej oddalamy się od natury i cyklów przyrody, zgodnie z którymi do niedawna rozwijały się nasze ciała. Co takiego zmieniło się w ostatnich latach i jak to wpływa na rozwój nowych pokoleń?

Ciało w niemocy

Wiele tradycyjnych aktywności fizycznych zastępują wynalazki technicznymi. Na początku tego wieku obliczono, że samo korzystanie z telefonu komórkowego przeciętnie oszczędzało nam chodzenia 16 kilometrów rocznie. Od tamtego czasu zwiększyła się liczba spraw, które jesteśmy w stanie załatwić bez wychodzenia z domu – od zakupów, przez kontakt z urzędami, czy szkołą. Jednocześnie stale zwiększa się odległość między miejscami, w których na co dzień przebywamy, więc jeśli już musimy gdzieś dotrzeć to wsiadamy w samochód, do windy lub używamy schodów ruchomych. Dzieci wozi się autem do szkoły i na zajęcia i nawet rowery i hulajnogi są już elektryczne! Przez to współczesne dzieci mają bardzo mało naturalnego ruchu.

A co wtedy, gdy nie musimy nigdzie iść? Kontakt z nowoczesnymi technologiami dorosłym i dzieciom wypełnia też czas wolny, co skutkuje jeszcze mniejszą aktywnością fizyczną. Efekty są widoczne gołym okiem – niekorzystne zmiany w budowie ciała, problemy z kręgosłupem, zapadnięta klatka piersiowa, okrągłe plecy, zwiotczałe mięśnie, a także otyłość. Media elektroniczne są często obecne przy spożywaniu posiłku, w efekcie czego dzieci nie skupiają się na nim i jedzą “przy okazji”, w stanie nieświadomości i nie są w stanie kontrolować tego co i ile jedzą. Wśród dzieci, które korzystają z elektroniki w swoich pokojach, wskaźnik występowania otyłości jest o 30% wyższy niż u dzieci, które z takich urządzeń korzystają sporadycznie. Pytanie, jak dużo jest jeszcze takich dzieci?

Mózg na dopingu

Technologie medialne stanowią cenne zasoby wiedzy oraz rozrywki i ułatwiają komunikację. Nie dziwi więc fakt, że wszyscy spędzamy coraz więcej czasu przed ekranem telewizora, komputera, a poza domem telefonu komórkowego, co czyni media centralnym elementem naszego życia. W Stanach Zjednoczonych dzieci spędzają już więcej niż siedem i pół godziny dziennie na korzystaniu urządzeń multimedialnych! Często są stale on-line przy okazji innych czynności.

Jakie to ma znaczenie? W cyfrowym świecie mózg znajduje się w ciągłym zagrożeniu, ponieważ jest nieustannie bombardowany informacją. U dzieci i młodzieży część mózgu odpowiedzialna za uczenie się i pamięć jest i tak nadaktywna. Rozwijający się mózg nie jest więc przystosowany do radzenia sobie z tym ciągłym atakiem. Badania naukowe dowodzą, że cierpi na tym między innymi kora przedczołowa tj. część mózgu odpowiedzialna za zarządzanie niektórymi umiejętnościami myślenia wyższego rzędu, ale też działająca hamująco na spontaniczne i gwałtowne stany emocjonalne, których źródłem jest podwzgórze i układ limbiczny. Dzieci zachowują się impulsywnie? Nadużywanie technologii może mieć na to wpływ.

Nieograniczone możliwości i wielkie oczekiwania

Dodatkowo globalizacja naraża młodzież na całym świecie na nowe wymagania, wyższe standardy i praktycznie nieograniczone opcje wyboru. Podejście “mogę wszystko”, “sky is the limit” w zderzeniu z rzeczywistością jest jednym z powodów, dla których dzieci doświadczają podwyższonego poziomu stresu. Ostatnie badania pokazują, że najbardziej zestresowanym pokoleniem są obecni młodzi dorośli. Millenialsi (w wieku 18–33 lat) są bardziej zestresowani, niż jakiekolwiek inne obecne pokolenie żyjące. Młodsze roczniki podążają i mówi się wręcz o epidemii. Psychosomatyczne objawy stresu i lęku u dzieci, to ból głowy i dolegliwości żołądkowe. Dziecko jest apatyczne, osowiałe, nie może zasnąć, ze snu budzą go koszmary, zgrzyta zębami, ale też łatwo przechodzi w skrajne emocje. Niestety w szkołach nikt nie uczy radzenia sobie ze skrajnymi emocjami, objawami stresu, ale są techniki, które w tym pomagają.

Joga dla dzieci – prosta recepta na skutki postępu technologicznego

Nie uciekniemy od postępu i nowoczesnych technologii. Jednak by dzieci zdrowo się rozwijały, musimy nauczyć je, jak radzić sobie z jego negatywnymi skutkami. A mogą to robić, na przykład za pomocą jogi.

Literatura naukowa sugeruje, że joga ma szerokie oddziaływanie na cały organizm, poprawia samopoczucie fizyczne i psychiczne dzieci. Same pozycje jogi wpływają na sprawność fizyczną, ale też wspierają układ nerwowy, limbiczny (wspomniany już wyżej, odpowiedzialny za emocje, zdolność zapamiętywania, motywację do działania), a także gruczoły dokrewne (regulują hormony w organizmie) czy błędnik (odpowiedzialny za zmysł równowagi).

Poza tym, sposób w jaki wykonuje się ćwiczenia jogi przenosi uwagę dzieci z bodźców zewnętrznych na wewnętrzne do ciała. Dzięki temu dzieci na powrót oswajają się z ciałem, uczą jego możliwości i poznają ograniczenia. Zwiększa się też świadomość stanów emocjonalnych, co jest podstawą do uczenia się radzenia sobie z nimi. Wyniki badań mówią o pozytywnym wpływie jogi na takie wskaźniki samoregulacji jak uważność, opóźniona gratyfikacja i samokontrola, a także zdolność utrzymania uwagi, poczucie własnej wartości. Dzięki takim umiejętnościom dzieciom łatwiej jest radzić sobie z codziennymi wyzwaniami, a w przyszłości budować lepsze rodziny, kariery i życie społeczne.

Pobierz zabawę, która pozwoli dzieciom bawić się i ćwiczyć jogę.

Źródła:

  1. Enhancing Preschoolers’ Self-Regulation Via Mindful Yoga; Rachel A. Razza, Dessa Bergen-Cico, Kimberly Raymond
  2. Modern lifestyle, a threat to young people’s life?; Per Egil Mjaavatn, Department of Education, The Norwegian University of Science and Technology
  3. Yoga for Children and Young People’s Mental Health and Well-Being: Research Review and Reflections on the Mental Health Potentials of Yoga; Ingunn Hagen, Usha S. Nayar

Wypróbuj ze swoim dzieckiem

Pobierz dodatkowe materiały przygotowane przez naszych ekspertów. Przetestuj w domu z dzieckiem - bawcie się, uczcie i budujcie nowe nawyki!

wypróbuj